Persbericht 1

 

De 17e Hemicuda Rally kreeg uiteindelijk 119 auto’s aan de start. De voornaamste forfaits zijn Merlevede(versnellingsbak niet klaar) en Vermeirsch(wagen niet klaar) en dat betekent dat Paul Lietaer zowat vrij spel heeft bij de Historics.

In de moderne startte Bert Cornelis als favoriet maar hij kon zijn favorietenrol slechts enkele kilometer waar maken. Op de proef van Kortemark sneed hij de chicane verkeerd aan, beschadigde een velg en hield er een lekke band aan over. Het wisselen van het wiel duurde zo’n slordige drie minuten zodat hij al een kruis mag maken over zijn zegekansen. De snelste tijd is voor Philip Barbier die zijn concurrenten meteen dertien seconden aansmeert. Dennis Degroote is knap tweede  voor Fredericq Delplace en Paul Lietaer die zich in zijn sas voelt op het verraderlijke parkoers.  Schaduwfavorieten als Renzo Herpoel en Johnnie Ellis verliezen respectievelijk 33 en 50 seconden. Dat betekent dat we vandaag wel eens een verrassend podium zouden kunnen krijgen.

 

Ondanks het droge weer ligt de klassementsproef van Kortemark er erg verraderlijk bij en noteren we de ene wegverlating na de andere :

H17 : Gauthier Bovy

28 : Erik Vanwinckelen die, na heel wat tijdsverlies, toch weer verder kan

31 : Serge Dumortier

 

De klassementsproef ligt voorlopig stil.

 

Op de tweede proef, Houthulst, is Bert Cornelis de snelste terwijl Dennis Degroote en Philip Barbier hun goede start bevestigen.  Jelle Vermeire verliest er meer dan drie minuten door een losgekomen turbodarm en moet zo de rest van de eerste omloop afwerken terwijl Fangio Verbeke aan de kant staat met mechanische problemen.

 

Bert Cornelis is nu ook de snelste op de derde proef, Koekelare. Hij is twee seconden sneller dan Delplace terwijl de voorlopige leider, Philip Barbier, op drie seconden volgt.

 

Persbericht 2

 

Enkele reacties na de eerste omloop :

 

Tom Tytgat : ik heb alle winstkansen vergooid tijdens de eerste klassementsproef. We hebben de chicane geraakt en de voortrein stond open. We hebben zo’n zes minuten verloren en doen nu nog verder voor de fun.

 

Paul Lietaer : alles verloopt naar wens. We zijn volop in strijd met de moderne wagens en stappen nu over op slicks omdat het parkoers fel aan het opdrogen is.

 

Fredericq Delplace : de eerste proef waren de coupures te vettig voor onze Porsche. Ik hoop dat het verder opdroogt om een gooi te doen naar de zege.

 

Philip Barbier : We zijn goed voorbereid aan de start gekomen en de juiste bandenkeuze zorgt er voor dat nu aan de leiding staan. We verloren in Houthulst een handvol seconden doordat ik rechtdoor schoof in een T-situatie. We hebben nu intermediums gemonteerd vooraan voor de tweede omloop.

 

Johnnie Ellis : het parkoers is glad en we zijn gestart met de verkeerde banden en de verkeerde afstelling. We hopen nu tijdens de tweede omloop een flink stuk op te rukken in de klassering.

 

Bert Coene : we stonden op slicks en daardoor lukte niets.

 

Dennis Degroote : Ik had gehoopt op een top-5 plaats. Het vettige parkoers is wel mijn ding maar de tweede plaats is toch wel onverhoopt.

 

Cris Algoedt : Het parkoers is erg glad maar dat is voor iedereen het zelfde. De nieuwe motor levert veel meer pk’s en dat resulteert in veel betere KP-tijden.

 

Renzo Herpoel : we zijn op de eerste klassementsproef even van de weg gegaan en verloren een tiental seconden.

 

 

 

Persbericht 3

 

De tweede omloop heeft er voor gezorgd dat de spanning alleen maar groter wordt. Bert Coene was twee maal de snelste en nadert zo tot op 22 seconden van de leider. “We hebben de wedstrijd verloren deze morgen. We gaan er alles aan doen om toch nog een podiumplaats te behalen”, aldus Coene. De andere besttijd was voor Fredericq Delplace die nu genaderd is tot op drie seconden van Barbier. “De eerste twee proeven moeten we de kloof met Barbier kunnen dichten. Het is al zeer lang geleden dat ik nog een rally won. Dit is een unieke kans,” wist Fredericq Delplace ons te vertellen. Barbier zelf beseft maar al te goed dat het moeilijk wordt om hier in Koekelare te zegevieren : “Ik denk dat we Delplace niet zullen afhouden. Op de snelle stukken van Kortemark verliezen we teveel door de hoge topsnelheid van de Porsche.” Dennis Degroote staat momenteel nog derde. “We voelen de hete adem van Bert Coene in onze nek en ik vrees dat we hem niet kunnen afhouden. Een vierde plaats algemeen is voor mij echter nog altijd een uitstekend resultaat. Johnnie Ellis heeft eveneens zijn zinnen gezet op de laatste omloop. “We zijn nu al opgeschoven naar de negende plaats en we gaan nu voluit aanvallen en proberen nog enkele plaatsen op te schuiven.”

Alleen bij de Historics is er geen spanning. Paul Lietaer is autoritair leider voor Lode De Keyser en Stefaan Prinzie. Lietaer staat ondertussen mooi vijfde algemeen terwijl zowel De Keyser als Prinzie net buiten de top 10 strijd leveren.

 

 

Persbericht 4

 

Fredericq Delplace heeft uiteindelijk de 17e Hemicuda gewonnen. Het was pas op de proef van Houthulst dat Delplace de leidersplaats overnam van Philip Barbier om uiteindelijk met zeven seconden voorsprong de rally te winnen. Het was voor de 48-jarige garagehouder al van 2013 geleden dat hij nog een rally won. Philip Barbier werd verdienstelijk tweede maar kon met zijn Mitsubishi niet optornen tegen het pk-geweld van de Porsche op de opdrogende wegen. De resterende podiumplaats was bijna voor Dennis Degroote maar de Mitsubishi ging op drie kilometer van de finish van de weg en moest de strijd staken. Zo werd Bert Coene in extremis derde na een barslechte start deze morgen. Paul Lietaer won niet alleen de Historic rally maar werd ook vierde algemeen. De beste FIRC piloot was dit maal de Ier O’Brien die nipt Johnnie Ellis klopte. Cris Algoedt bewees met een zevende plaats algemeen dat hij duidelijk progressie gemaakt heeft terwijl Andy Heyrick in zijn thuisrally knap achtste algemeen werd. De top-10 werd afgesloten met Steven Dolfen die een goede zaak doet in het VAS-kampioenschap en Bert Cornelis, de gedoodverfde favoriet, die in de eerste snelheidsrit zijn zegekansen vergooide met een lekke band.

Van de 124 gestartte wagens haalden er uiteindelijk 82 de finish.